Eksem i underlivet

Eksem i underlivet

Hej!

Jag har haft eksem i underlivet (atopisk eksem) sen jag var en bebis och jag har behandlats mycket med kortison, t.ex. betnovat.

Mitt problem är lite pinsamt och jag vågar inte fråga min hudläkare direkt så jag frågar anonymt i stället. Det jag är rädd för är att kortisonet har gjort mig "avtrubbad" då jag inte längre tycker om beröring där, det är bara konstigt och obehagligt. Dessutom är jag extremt kittlig vilket gör det extra jobbigt. Jag vill bara klia och det är ju inte det som är meningen. Detta är ett stort problem för mig!

Tacksam för svar.

Svar: 

Långvarig behandling med kortisonkräm kan ibland vara kopplat till vissa besvär, och det man tänker mest på är framförallt en viss grad av hudförtunning. Konstigt nog använder vi hudläkare just till underlivet ännu starkare kortisonkrämer vid vissa andra sjukdomar utan att se några bieffekter. Däremot (om man inte behöver) brukar rekommendationen till hudveck och underliv vara att man bör använda en så kallad medelstark kortisonkräm som Emovat eller Locoid.

Jag har lite svårt att tro att Dina upplevda besvär skulle komma från långvarig användning av Betnovat. Ett sätt att pröva hypotesen, är att helt byta kortison till något annat och kanske pröva en lite svagare enligt ovan. Ett annat alternativ är att pröva en helt kortisonfri salva som kommit ganska nyligen som heter Protopic eller ev Elidel, för att se ifall Dina upplevelser normaliseras. Dessa krämer jag föreslagit behöver alla läkarrecept. Du får nog lov att diskutera med Din hudläkare, men Du behöver ju inte gå in på alla detaljerna.

Lycka till, Anders